לפרשת וארא – הנס של התהוות העם היהודי

יהדות מזויות שונה- הרב מרדכי נויגרשל- תמונת פוסט

הקב”ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון שגם הולדתו וגם הויתו היו שלא כדרך הטבע. ללמד שגאולת מצרים היתה למעלה מן הטבע.

משה נולד ליוכבד בת ה-130 וזאת לאחר שבעלה פרש ממנה וחזר אליה רק בזכות נבואת מרים בת ה-3. נבואה כשלעצמה הינה דבר מעל הטבע, ושילדה בת שלש תאמר את הנבואה הינו נס נוסף ושההורים המבוגרים עד מאד והמכובדים כל כך יטו אוזן לדבריה. זאת נוכח העובדה שהסיבה שבגללה פרש עמרם מיוכבד היתה נכבדה – חשש למות הילדים שיוולדו… (מה שאומר שידע שעשוים ילדים להיולד גם בגיל כה מבוגר של אשתו).

כשנולד משה התמלא הבית אורה וקשה היה שבעתים להצפינו (כלי יקר) וכשהצפינוהו ביאור היתה זו בת פרעה, הראשונה שהיתה אמורה לציית לחוקים שחקק אביה המלך, שהצילתו. גדל משה בבית פרעה – המקום האחרון לגדל את מושיעם של ישראל הן מבחינה פיסית והן מבחינה רוחנית. הצלתו מרודפיו היותו מנותק מן העם בברחו מפני רודפיו, והיותו כבד פה וכבד לשון. ועתה הוא שנבחר לעשות את הבלתי אפשרי שכן מעולם לא ברח עבד ממצרים מה גם עם שלם של עבדים.

הוא שאמרנו – כל הויתו של העם הינה למעלה מדרך הטבע, וכך ממשיך העם לעבור את משברי הימים בדרכים מופלאות כמו שאומר ר’ יעקב עמדין שעצם השרדותו של העם מול העלמותן של אמפריות גדולות הינו נס ניסי הניסים.