מעמד הר סיני אינו רק המעמד בו ניתנה תורה. המעמד עצמו ענין בפני עצמו הוא ולו חשיבות משלו. כמו שמתן תורה עומד בפני עצמו וחשיבותו במקומה עומדת. הרי אומרים אנו בהגדה של פסח: “אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה – דיינו”. לו היה כל ענינו של המעמד אמצעי למתן תורה, מה פשר ההודיה הזו? בהצהירנו הצהרת הכרת-הטוב זו, מודיעים אנו לעצמנו ולעולם, כי המעמד עצמו היה בו ענין גדול גם במנותק ממתן תורה שכמובן הפך להיות לחלק ממנו.
מה היה המעמד ומה היתה משמעותו? כדי להבין זאת יש לבחון את מרכיבי המעמד וההכנה לקראתו. הטהרה. עצם ענין ההר. האלוקים מתגלה בהר. קול השופר – ויהי קול השופר הולך וחזק מאד… ראית הקולות – וכל העם רואים את הקולות… כפית הר כגיגית – ויתיצבו בתחתית ההר. עשן ואש – “והר סיני עשן כלו מפני אשר ירד עליו ידוד באש ויעל עשנו כעשן הכבשן ויחרד כל ההר מאד”. מעמד הר סיני היה מעמד מיוחד שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה במעמד זה קיבל משה רבנו את הסמכתו “ויאמר ה’ אל משה הנה אנוכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם” גם בקריעת ים סוף נאמר “ויאמינו בה’ ובמשה עבדו” אבל רק כאן נאמר “לעולם” משה רכש כאן אמון נצחי וזאת משתי סבות:
כל מרכיבי המעמד מלמדים אל משמעותו הנצחית של המעמד. עצם ענין ההר: הר מבטא חבור וקישור להבדיל מבקעה המבטאת שבירה וניתוק, אנשי דור הפלגה שרצו לנתק מגע עם ה’ חפשו בקעה (מלשון שבירה – בקע) גם סדום נמצאת בבקעה, ומי כמוה מבטאת את השבר. לעומת זאת הר כאמור מבטא חיבור כל המילים הנוצרות עם הר מבטאות חבור: בהר – בהירות היוצרת קשר עם הדבר. זהר – אור היוצר קשר, טהר – קשר עם הנצח ולכן בהמות המותרות באכילה נקראות בהמות טהורות כיון שעשויות הן להתחבר לגוף ובאמצעותו לנשמה נצחית. ולכן העקידה היתה על הר המוריה, ועל הר סיני ניתנה תורה ועל הר הכרמל ניסה אליהו לחדש את הקשר עם האלוקים. ומשה עלה השמימה במותו על הר נבו ואהרן על הר ההר. הר סיני הוא המקום בו התקשרו העליונים והתחתונים. ובני האדם התעלו ממקום במשעולי הזמן אל מעבר לזמן. גם השופר מבטא את הרעיון הזה עצמו, השופר נולד באיל שנתגלה לאברהם עם סיום העקדה, ובעקדה הרי גילה אברהם את עומק הקשר שלו עם האלוקים עד כי היה מוכן להקריב את הגדולה באהבותיו – את אהבתו ליצחק לשם אהבת ה’ שבו. (להרחבה ניתן להאזין לשיעורים העוסקים בתקיעת השופר – מעגל השנה). והאש – אש משמעותה: אנרגיה הפורצת מן החומר בהתפרקותו, וזה בדיוק היה במעמד הר סיני: “נפשי יצאה בדברו”… נפשו של כל אחד השתחררה מכבלי החומר, ולכן יכלו “לראות בלי עינים, לשמוע בלי אזנים ולדבר בלי לשון” כמאמר חז”ל וכמו שכתוב בפסוק: “וכל העם רואים את הקולות”. עשן הכבשן – הרי בכבשן שכזה קידש אברהם את שם השם, וכך עשו חנניה מישאל ועזריה שהראו שהדבק באלוקים גם עשן הכבשן לא יכול לו כי הוא מעבר למציאות חומרית רגילה. זה היה אפוא תמציתו של המעמד: החומר התעלה לעבר העל-חומר והעם כולו היה במעמד בו הזמן והמקום – ממאפייני החומר המרכזיים – לא מילאו כל תפקיד. היו הם אפוא מעבר לזמן. ברור שכדי להגיע למעמד כזה היה עליהם להיטהר ולהתנתק מכל טומאה. גם ארבעים ותשעת הימים של ספירת העומר שעברו עליהם סייעו להם לטפס במעלה ההר. זהו שאמר משה על המעמד “את הדברים האלה דיבר ה’ אל כל קהלכם בהר מתוך האש הענן והערפל קול גדול ולא יסף” אומר רש”י – “ולא יסף – מתרגמינן ולא פסק כי קולו חזק וקיים לעולם. ד”א לא יסף לא הוסיף להראות באותו פומבי”. כלומר הקול עדין נמצא אך לא באותו הפומבי. וזאת מפני שהפומבי חלף עבר והעם ירד מן ההר וחזר לחיות במציאות החומרית תחת שלטון החלל והזמן. אבל במקום ההוא שמעבר לזמן הכל עדין קיים. וזכרון המציאות שמעבר לזמן חי בלב העם יודעים אנו אפוא כי דבר ה’ קיים לעולם וכי נבואת משה לא תהיה מוחלפת. על משמעותו הנצחית של המעמד נאמר עיקר האמונה התשיעי: “אני מאמין באמונה שלמה שהתורה הזו לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו”. |
הודעות ועדכונים
מאמר מקיף וממצה על גיוס בני ישיבות מאת הרבמרדכי דוד נויגרשל ניתן למצוא בספרו “למה הם שונים – החרדים והחברה בישראל”
מה שמחזיק כיום את רוצחי החמס היא העובדה שחטפו בני ערובה, או במילים
אחרות: גניבת נפשות אדם.
במקורות משמע שגניבת נפשות אצל בני ישמעאל היא תכונה המושרשת בשורש
הוויתם
“הלך לו אצל בני ישמעאל אמר להם מקבלים אתם את התורה אמרו לפניו
רבונו של עולם מה כתיב בה אמר להם לא תגנוב אמרו לו כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים
אלא מן הגניבה ומן הגזל הדא היא דכתב יהיה פרא אדם וידו בכל יד כל בו (שם ט”ז
י”ב) אין אנו יכולים לקבל את התורה ואח”כ בא לו אצל ישראל אמרו לו נעשה ונשמע” (פסיקתא
רבתי פרשה כ”א)
בני עשיו
סרבו לקבל את התורה בגלל “לא תרצח” ובני עמון בגלל “לא תנאף”
ובני ישמעאל בגלל “לא תגנוב”.
והרי לא
תרצח ולא תנאף מעשרת הדברות הן ואילו לא תגנוב שבעשרת הדברות “בגונב נפשות
הכתוב מדבר”
כאן רמוז
שבני ישמעאל יגנבו בני אדם. האין אלה דברים ברורים על החטופים שהם יחטפו?
וועל זה
נאמר שהוא יהיה פרא אדם. מדוע גנב שבא בסתר לגנוב ממון מוגדר כפרא אדם? אלא אם כן
מתואר פה חטיפות מופרעות ופראיות מעין שהיו בשמיני עצרת תשפ”ד.
שלטונות המדינה והצבא עושים הכל כדי להבהיר לצבור החרדי שלא רוצים אותו. מצד אחד דורשים ממנו להטות שכם ולהילחם מצד שני מנפנפים מולו בכל הסדינים האדומים כגון מצעדי זוועה שמתעקשים לעשותם גם בזמן מלחמה. כגון הצבת יו”ר כנסת שעליו נאמר מה שנאמר בפרשת אחרי מות. והגדילו לעשות כשסירבו לבקשת משפחה חרדית לכתוב נוסח מצבה כמקובל אצל יהודים מדורי דורות וזאת תוך התעקשות עקרונית כאילו לומר: הערכים שלכם לא מקובלים עלינו, ולא מקובל עלינו שאתם תוכלו לחיות על פי ערכיכם גם כשאתם הקרבתם את היקר לכם מכל בשרות המדינה. גם אחרי מות לא נאמר קדושים. ואחר כך עוד מעיזים לדבר על גיוס חרדים!!!
כל אותם אנשים שומרי מצוות ו…כן, גם רבנים, הקוראים לבני הישיבות להתגייס קוראים למעשה לסרבנות. הם הרי יודעים שבני הישיבות מחויבים על פי דין לציית לרבותיהם. קריאה לנהוג הפוך מהוראותיהם כמוה כקריאה לחיילים לסרב לפקודות מפקדיהם.
ניתן להשיג את ספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל “גלות ישמעאל, שרשי המאבק ודרכי תגובה” – גילויים מדברי חז”ל ורבותינו הקדמונים בסוגיות האקטואליות
עם החזרה לספר בראשית ניתן להשיג את הספר “מחשבות והשקפות מבראשית” של הרב מרדכי דוד נויגרשל. בספר עשרות מאמרי עומק בנושאים היוצאים מתוך ראשית ההויה.
מלבד הסרטים והשיעורים לצפיה שנמצאים בחנות שבאתר ישנם עוד מאות שיעורי וידאו הן על כל התנ”ך והן בנושאים שונים. לפרטים ולרכישה נא להתקשר לטל. 02-5816573
השיעור השבועי של הרב נויגרשל מתקיים מידי יום חמישי בשעה 22:00 בבני ברק בבית הכנסת שלייכר ברח’ מימון 30 מאחרי הת”ת ערבית בשעה 21:45
סידרת שיעורים מוסרטת מקיפה ביותר
על ספר הכוזרי!
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
110 שיעורים מקיפים ומפורטים
על כל חמשת מאמרי הספר
ניתן לרכוש את הסידרה או חלק ממנה
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
חדש!!
סידרת שיעורים מקיפה ועמוקה
על ספר “שערי אורה
לר’ יוסף גיקטליא
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
הסדרה מוקלטת ומצולמת
בסדרה 55 שיעורים
פרטים והזמנות:
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
ניתן להזמין את הרב מרדכי דוד נויגרשל שליט”א
לכינוסים ולועידות בארץ ובעולם
הרב מדבר בעברית ובאנגלית
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573