יתרו היה המיסד של מערכת בתי הדין הישראליים, הוא זה שהגה את הרעיון וגם הניח את הבסיס לשיטה. על פי עצתו פרש משה רשת של בתי דין בכל רחבי המחנה בצורה של הירארכיה מושלמת שרי אלפים שרי מאות שרי חמשים ושרי עשרות… יתרו הוא הוא “הקיני” – גלגולו של קין (שם נוסף היה ליתרו – חבר כמו שנאמר בספ שופטים פרק א’: “וחבר הקיני נפרד מקין” וגם זאת כיון שבא לתקן חטאו של קין – הראשון שהשתמש בחבר – המפריד בין אחים חבר המתקן לעומת זאת מחבר את שהחרב הפרידה). כמוהו כקין קיבל אות, משנתגייר וניצול מבאר שחת וזכה להסתופף תחת כנפי השכינה הפך מ”יתר” ל”יתרו” האות שהתווספה לשמו היתה האות ו’, הלוא היא אותה אות שקיבל קין (גר”א בביאורו לספרא דצניעותא פרק ד’). קין הוא זה שהרג בלא דין ובלא דיין. הוא הראה את צידה האפל של מידתו – מידת הדין. ואילו יתרו שידע חסד מהו – “קיראן לו ויאכל לחם” תיקן את חטאו של קין ואף כי היה בעצמו קיני – ומידתו מידת הדין הוא תיעל אותה לייסוד בתי דין.
בבואו למשה רבנו שואל הוא אותו “מה הדבר הזה אשר אתה עשה לעם מדוע אתה יושב לבדך וכל העם נצב עליך מן בקר עד ערב”? עונה לו משה רבנו: “כי יבא אלי העם לדרש אלהים, כי יהיה להם דבר בא אלי ושפטתי בין איש ובין רעהו והודעתי את חקי האלהים ואת תורתיו” תגובתו של יתרו היתה – הקם מערכת בתי דין שתסייע לך במילוי תפקידיך הרבים. מקובל להבין כי משה ענה ליתרו שהעם בא לדין – למשפט, אך הדבר אינו ברור, וכי כל יום כולם באו להדיין בבית דין? לכל מאות האלפים היו סכסוכים מידי יום ביומו? אומר הגר”א: משה ענה ליתרו כי העם באים לשלש מטרות שונות:
כולם באים לדבר הראשון – “לדרוש אלוקים” ולשלישי – ללמוד את “חוקי האלוקים ואת תורתיו” לדבר השני – להדיין בבית דין באים רק אלה הזקוקים לכך “כי יהיה להם דבר ושפטתי בין איש ובין רעהו” – כשיהיה להם דבר… אומר לו יתרו: את הדבר הראשון והשלישי רק אתה תוכל לעשות ואילו בדבר השני, שאף כי לא כל העם מתקבצים לשמו, אבל בצבור כה גדול גם הם רבים מאד, בתפקיד זה ניתן להתחלק עם מערכת של דיינים. המטרה השלישית של ההתכנסות היתה ללמוד תורת אלוקים. מה היתה המטרה הראשונה? מה פרוש “לדרוש אלוקים”? אומר הגר”א שמשה רבנו בנבואתו הרמה היה מדריך לכל אחד ואחד מה עבודתו הספציפית לפי שורש נשמתו, ועבודה זו משתנה מיום ליום ד”לבושים דלביש בצפרא לא לביש ברמשא ולבושים דלביש ברמשא לא לביש בצפרא” ההנהגות משתנות כל הזמן כמו שאומר הגר”ח מוואלוז’ין בנפש החיים בדברו על העבודה המופלאה שעשו אנשי כנסת הגדולה בנסחם נוסח תפילה אחיד שיתאים לכל מצב בו יהיה העולם, עולם שכאמור מצביו משתנים ללא הרף. ולשם קבלת הנחיות ספציפיות באו כולם מידי יום ביומו. יפה לימד משה רבנו את יתרו דבר זה, שכן יתרו, כאמור, בא לעולם לתקן את חטאו של קין אשר על כן היה גם הוא “קיני”. קין השתמש בכוחו הפרטי והמסוים – כח מידת הדין – בצורה שלילית ויתרו המתקן אמור היה להשתמש בכח זה עצמו – בכח מידת הדין שלו – בצורה חיובית. וכל זה עת למד כי לכל אחד יש כלים ועליו לקבל הדרכה נכונה כיצד להשתמש בהם בצורה בונה ונבונה. המתבונן בפרשה יראה כי למרות שבתחילת הפרשה שגור שם הוי’ה על פיו של יתרו בצד שם אלוקים הרי בפרשת הדיינים מופיע רק שם אלוקים ולמעלה מזה כאן נמצא המקום היחיד בכל התורה כולה ובכל התנ”ך כולו שעולה וזבחים מוקרבים “לאלוקים” תמיד קרבנות מיוחסים לשם הוי’ה. אלא שזו היתה מהותו של הקיני – מידת הדין ואותה בא הוא לתקן, אולי לכן משתמש הוא כאן דווקא בשם אלוקים המבטא את מידת הדין. |
הודעות ועדכונים
מאמר מקיף וממצה על גיוס בני ישיבות מאת הרבמרדכי דוד נויגרשל ניתן למצוא בספרו “למה הם שונים – החרדים והחברה בישראל”
מה שמחזיק כיום את רוצחי החמס היא העובדה שחטפו בני ערובה, או במילים
אחרות: גניבת נפשות אדם.
במקורות משמע שגניבת נפשות אצל בני ישמעאל היא תכונה המושרשת בשורש
הוויתם
“הלך לו אצל בני ישמעאל אמר להם מקבלים אתם את התורה אמרו לפניו
רבונו של עולם מה כתיב בה אמר להם לא תגנוב אמרו לו כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים
אלא מן הגניבה ומן הגזל הדא היא דכתב יהיה פרא אדם וידו בכל יד כל בו (שם ט”ז
י”ב) אין אנו יכולים לקבל את התורה ואח”כ בא לו אצל ישראל אמרו לו נעשה ונשמע” (פסיקתא
רבתי פרשה כ”א)
בני עשיו
סרבו לקבל את התורה בגלל “לא תרצח” ובני עמון בגלל “לא תנאף”
ובני ישמעאל בגלל “לא תגנוב”.
והרי לא
תרצח ולא תנאף מעשרת הדברות הן ואילו לא תגנוב שבעשרת הדברות “בגונב נפשות
הכתוב מדבר”
כאן רמוז
שבני ישמעאל יגנבו בני אדם. האין אלה דברים ברורים על החטופים שהם יחטפו?
וועל זה
נאמר שהוא יהיה פרא אדם. מדוע גנב שבא בסתר לגנוב ממון מוגדר כפרא אדם? אלא אם כן
מתואר פה חטיפות מופרעות ופראיות מעין שהיו בשמיני עצרת תשפ”ד.
שלטונות המדינה והצבא עושים הכל כדי להבהיר לצבור החרדי שלא רוצים אותו. מצד אחד דורשים ממנו להטות שכם ולהילחם מצד שני מנפנפים מולו בכל הסדינים האדומים כגון מצעדי זוועה שמתעקשים לעשותם גם בזמן מלחמה. כגון הצבת יו”ר כנסת שעליו נאמר מה שנאמר בפרשת אחרי מות. והגדילו לעשות כשסירבו לבקשת משפחה חרדית לכתוב נוסח מצבה כמקובל אצל יהודים מדורי דורות וזאת תוך התעקשות עקרונית כאילו לומר: הערכים שלכם לא מקובלים עלינו, ולא מקובל עלינו שאתם תוכלו לחיות על פי ערכיכם גם כשאתם הקרבתם את היקר לכם מכל בשרות המדינה. גם אחרי מות לא נאמר קדושים. ואחר כך עוד מעיזים לדבר על גיוס חרדים!!!
כל אותם אנשים שומרי מצוות ו…כן, גם רבנים, הקוראים לבני הישיבות להתגייס קוראים למעשה לסרבנות. הם הרי יודעים שבני הישיבות מחויבים על פי דין לציית לרבותיהם. קריאה לנהוג הפוך מהוראותיהם כמוה כקריאה לחיילים לסרב לפקודות מפקדיהם.
ניתן להשיג את ספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל “גלות ישמעאל, שרשי המאבק ודרכי תגובה” – גילויים מדברי חז”ל ורבותינו הקדמונים בסוגיות האקטואליות
עם החזרה לספר בראשית ניתן להשיג את הספר “מחשבות והשקפות מבראשית” של הרב מרדכי דוד נויגרשל. בספר עשרות מאמרי עומק בנושאים היוצאים מתוך ראשית ההויה.
מלבד הסרטים והשיעורים לצפיה שנמצאים בחנות שבאתר ישנם עוד מאות שיעורי וידאו הן על כל התנ”ך והן בנושאים שונים. לפרטים ולרכישה נא להתקשר לטל. 02-5816573
השיעור השבועי של הרב נויגרשל מתקיים מידי יום חמישי בשעה 22:00 בבני ברק בבית הכנסת שלייכר ברח’ מימון 30 מאחרי הת”ת ערבית בשעה 21:45
סידרת שיעורים מוסרטת מקיפה ביותר
על ספר הכוזרי!
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
110 שיעורים מקיפים ומפורטים
על כל חמשת מאמרי הספר
ניתן לרכוש את הסידרה או חלק ממנה
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
חדש!!
סידרת שיעורים מקיפה ועמוקה
על ספר “שערי אורה
לר’ יוסף גיקטליא
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
הסדרה מוקלטת ומצולמת
בסדרה 55 שיעורים
פרטים והזמנות:
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
ניתן להזמין את הרב מרדכי דוד נויגרשל שליט”א
לכינוסים ולועידות בארץ ובעולם
הרב מדבר בעברית ובאנגלית
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573