פרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
כהן גדול תפקידו לכפר. שיא תפקידו – בכניסתו לבית קדשי הקדשים אחת בשנה – ביום הכפורים, זה רגע השיא של יום הכפורים, רגע הכפרה. כהנים גדולים רבים שלא היו בדרגה הראויה – קרסו שם בבית קדשי הקדשים כרעו ונפלו. את דרכם החוצה מצאו בזכות חבל שנקשר לרגליהם. בלילה, במוצאי יום הכפורים התקיימה הלוויה. “הסדר” זה נמשך מאות בשנים שכן מאות כהנים גדולים התחלפו בקצב מהיר וסיימו את חייהם שם בבית קדשי הקדשים. לא קל הוא התפקיד – לכפר על העם. מבין האמצעים שהורתה תורה להקיף בהם את הכהן הגדול, בגדי הכהונה הם המבטאים את הכפרה. הם כלי המיגון מפני החטא הדורש את עונשו. שמונה בגדים היו לכהן גדול: הציץ, והמצנפת, הכתונת האפוד והחושן, האבנט המכנסים והמעיל. כל אחד מהם מכפר על חטא אחר – המכנסים מכפרים על גלוי עריות, והכתונת על שפיכות דמים, הקשר בין הכתונת המכסה את הגוף לשפיכות דמים מובן שהרי הכתונת היתה עשוי שש – פשתן ושפיכות הדמים הראשונה היתה מעשהו של קין והכל בגלל זרע הפשתן שהביא כקרבן ולא התקבל וכבר הסברנו כי פשתן זה מבטא את מידת הדין. החשן – על עוות הדין והמעיל על לשון הרע. בגדים מכפרים. הרי החטא הראשון – חטא אדם הראשון – היה למעשה בגידה ומעילה, בגידה של הרעיה בדוד, ומעילה באמון שנתן הקב”ה באדם בהניחו אותו ליד עץ הדעת ללא מחיצה והוא מעל באמון זה ואכל… אחרי החטא באה הבושה, ולכסות את הבושה בא הלבוש – כיסוי לבושה. הבגד, הינו אפוא תוצאה של הבגידה והמעיל תוצאה של המעילה. כפרה משמעותה כיסוי ככתוב “וכפרת אותה מבית ומחוץ בכופר”, וכמו שנאמר “אשרי נשוי פשע כסוי חטאה” תפקיד הבגדים לכסות את הגוף, להיות כסוי לבושה, הם נולדו ביום בו חטא האדם, הכהן הגדול מאחיו – שמי כמוהו יכול ואמור לכפר על האדם הגדול בענקים לובש בגדים שמבטאים את הכפרה. מעל כולם נמצא המעיל – זה שבא לתקן את המעילה, מעיל זה בא לכפר על לשון הרע – והרי לשון הרע הוא אבי כל החטאים, לא בכדי בחר הנחש דוקא בכלי זה – לדבר לשון הרע על בורא עולם – כדי להשיג את מטרתו, זה היה הנשק החזק ביותר שבאמתחתו, לשון הרע הוא הפוגע באדם שבאדם – בלשון בכח הדבור. המעיל שמכסה את הגוף כולו מחפה עליו ומכפר על החטא – מכפר על חטא המעילה באמון, ניצול כח הדבור המיחד את האדם – המדבר – לרע. |
הודעות ועדכונים
מאמר מקיף וממצה על גיוס בני ישיבות מאת הרבמרדכי דוד נויגרשל ניתן למצוא בספרו “למה הם שונים – החרדים והחברה בישראל”
מה שמחזיק כיום את רוצחי החמס היא העובדה שחטפו בני ערובה, או במילים
אחרות: גניבת נפשות אדם.
במקורות משמע שגניבת נפשות אצל בני ישמעאל היא תכונה המושרשת בשורש
הוויתם
“הלך לו אצל בני ישמעאל אמר להם מקבלים אתם את התורה אמרו לפניו
רבונו של עולם מה כתיב בה אמר להם לא תגנוב אמרו לו כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים
אלא מן הגניבה ומן הגזל הדא היא דכתב יהיה פרא אדם וידו בכל יד כל בו (שם ט”ז
י”ב) אין אנו יכולים לקבל את התורה ואח”כ בא לו אצל ישראל אמרו לו נעשה ונשמע” (פסיקתא
רבתי פרשה כ”א)
בני עשיו
סרבו לקבל את התורה בגלל “לא תרצח” ובני עמון בגלל “לא תנאף”
ובני ישמעאל בגלל “לא תגנוב”.
והרי לא
תרצח ולא תנאף מעשרת הדברות הן ואילו לא תגנוב שבעשרת הדברות “בגונב נפשות
הכתוב מדבר”
כאן רמוז
שבני ישמעאל יגנבו בני אדם. האין אלה דברים ברורים על החטופים שהם יחטפו?
וועל זה
נאמר שהוא יהיה פרא אדם. מדוע גנב שבא בסתר לגנוב ממון מוגדר כפרא אדם? אלא אם כן
מתואר פה חטיפות מופרעות ופראיות מעין שהיו בשמיני עצרת תשפ”ד.
שלטונות המדינה והצבא עושים הכל כדי להבהיר לצבור החרדי שלא רוצים אותו. מצד אחד דורשים ממנו להטות שכם ולהילחם מצד שני מנפנפים מולו בכל הסדינים האדומים כגון מצעדי זוועה שמתעקשים לעשותם גם בזמן מלחמה. כגון הצבת יו”ר כנסת שעליו נאמר מה שנאמר בפרשת אחרי מות. והגדילו לעשות כשסירבו לבקשת משפחה חרדית לכתוב נוסח מצבה כמקובל אצל יהודים מדורי דורות וזאת תוך התעקשות עקרונית כאילו לומר: הערכים שלכם לא מקובלים עלינו, ולא מקובל עלינו שאתם תוכלו לחיות על פי ערכיכם גם כשאתם הקרבתם את היקר לכם מכל בשרות המדינה. גם אחרי מות לא נאמר קדושים. ואחר כך עוד מעיזים לדבר על גיוס חרדים!!!
כל אותם אנשים שומרי מצוות ו…כן, גם רבנים, הקוראים לבני הישיבות להתגייס קוראים למעשה לסרבנות. הם הרי יודעים שבני הישיבות מחויבים על פי דין לציית לרבותיהם. קריאה לנהוג הפוך מהוראותיהם כמוה כקריאה לחיילים לסרב לפקודות מפקדיהם.
ניתן להשיג את ספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל “גלות ישמעאל, שרשי המאבק ודרכי תגובה” – גילויים מדברי חז”ל ורבותינו הקדמונים בסוגיות האקטואליות
עם החזרה לספר בראשית ניתן להשיג את הספר “מחשבות והשקפות מבראשית” של הרב מרדכי דוד נויגרשל. בספר עשרות מאמרי עומק בנושאים היוצאים מתוך ראשית ההויה.
מלבד הסרטים והשיעורים לצפיה שנמצאים בחנות שבאתר ישנם עוד מאות שיעורי וידאו הן על כל התנ”ך והן בנושאים שונים. לפרטים ולרכישה נא להתקשר לטל. 02-5816573
השיעור השבועי של הרב נויגרשל מתקיים מידי יום חמישי בשעה 22:00 בבני ברק בבית הכנסת שלייכר ברח’ מימון 30 מאחרי הת”ת ערבית בשעה 21:45
סידרת שיעורים מוסרטת מקיפה ביותר
על ספר הכוזרי!
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
110 שיעורים מקיפים ומפורטים
על כל חמשת מאמרי הספר
ניתן לרכוש את הסידרה או חלק ממנה
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
חדש!!
סידרת שיעורים מקיפה ועמוקה
על ספר “שערי אורה
לר’ יוסף גיקטליא
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
הסדרה מוקלטת ומצולמת
בסדרה 55 שיעורים
פרטים והזמנות:
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
ניתן להזמין את הרב מרדכי דוד נויגרשל שליט”א
לכינוסים ולועידות בארץ ובעולם
הרב מדבר בעברית ובאנגלית
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573