השלמה לנאומו של ראש הממשלה

ראש ממשלת ישראל נאם ביום שלישי נאום דרמטי לאומה. בנאום זה חזר האיש על דברים שאמר בעבר. ואולם, סיום הנאום היה חדש. ראש הממשלה סיים כשהוא מצטט בפאתוס מסוים פסוק מישעיהו פרק ס’ וכך אמר: “לא ישמע עוד חמס בארצך שוד ושבר בגבוליך”. כשהקשר בין המילה חמס בלשון הקודש ותנועת החמס מודגש.

פסוק זה צוטט בעבר לפני כשלושים שנה באירוע חתימת חוזה “שלום” על מדשאות הבית הלבן בו השתתפו נשיא ארה”ב ביל קלינטון מר יצחק רבין ומר שמעון פרס. וכן יאסר עראפת. שמעון פרס ציטט בנאומו את הפסוק הנ”ל בדיוק. בזמנו, ערכתי את יחידת הוידאו “חריש עמוק – סודה של ארץ ישראל” ובה הובא נאומו של שמעון פרס עליו הגבתי ואמרתי שאכן ישעיהו אומר מה שצוטט אך דברים אלו הוצאו מעט מהקשרם שכן לפני כן נאמר: “וידעת כי אני ה’ מושיעך וגאלך אביר יעקב” אם אכן יודעים זאת, שה’ מושעיך, אז “לא ישמע עוד חמס בארצך שוד ושבר בגבוליך” ובהמשך נאמר “ועמך כולם צדיקים” – אז “לא ישמע עוד חמס בארצך”. אבל אם המצב הוא חלילה ש”ותשחת הארץ לפני האלוקים” אזי “ותימלא הארץ חמס…” (פרשת נח). המציאות היתה שהמילים היפות לא הוכיחו את עצמן, ותנועת החמס הוסיפה לרצוח ולהרשיע לגדול ולהתעצם.

גם מר נתניהו לא קרה את הפסוקים המשלימים את ההבטחה של “לא ישמע עוד חמס בארצך” ובכל זאת שלא כקודמו מר פרס, קרא את המשכו של הפסוק הנ”ל והוא: “וקראת ישועה חומותיך ושעריך תהילה”. על קטע פסוק זה יש להוסיף את דברי בעל הטורים על פרשת לך לך. כדאי אולי לציין שמר נתניהו לא ציטט את “בעל הטורים”.

בעל הטורים על פרשת לך לך (פרשת השבוע בשבוע בו נישא הנאום) על הפסוק “וקראת שמו ישמעאל” (בראשית ט”ז י”א) אומר: ” ד’ במסורת, וקראת שמו ישמעאל, וקראת אתכם הרעה באחרית הימים (דברים ל”א כ”ט), וקראת שמו עמנואל (ישעיהו ז’ י”ד) וקראת ישועה חומותיך, שעל ידי קריאת ישמעאל קראת הרעה (- באחרית הימים!), אבל על ידי קריאת עמנואל וקראת ישועה חומותיך”.

הרמז שמרומז על ידי הקשר בין המילה חמס בלשון הקודש לבין התנועה הרצחנית המכונה חמס בולט בעוד כמה מקומות.

בפרשת לך לך עצמה. אומרת שרה לאברהם נוכח הריונה של הגר העומדת ללדת את ישמעאל ומתגאה על שרה, “חמסי עליך” (בראשית ט”ז ה) ואומר רש”י שאין הכוונה חמס שלי אלא “חמס העשוי לי”… 

במזמור כ”ז בתהילים, מזמור שאומרים בקהילות אשכנז מר”ח אלול ועד הושענא רבה. מרומזים ראש השנה יום הכפורים וסוכות שכך נאמר “לדוד ה’ אורי וישעי” ודרשו חז”ל “אורי” – בראש השנה. “ישעי” – ביום הכפורים. “כי יצפנני בסוכה” – בחג הסוכות. ובהמשך נאמר “אל תתנני בנפש צרי (- אל תתן לצרי למלא את רצונם בי) כי קמו בי עידי שקר ויפח חמס” והתרגום מתרגם את המילה חמס – “חטופין”!

והפסוקים הבאים: “לולא האמנתי לראות בטוב ה’ בארץ חיים, קוה אל ה’ חזק ויאמץ ליבך וקוה אל ה'”.