הכותב מכתב לחברו נוהג לסיים בברכה. הברכה המקובלת היא בדרך כלל סטנדרטית ומכילה איחולי ברכה והצלחה. הרב הוטנר, לעומת זאת, נהג במקרים רבים לסיים מכתביו בבקשה “בצפיה להרמת קרנם של עמלי תורה”. כנראה שיש ענין מיוחד בהרמת קרנם של עמלי תורה.
בימינו קרנם של עמלי תורה, נמצאת בשפל. כל צרוע וכל זב, כל פוליטיקאי רדוד וכל עתונאי זהום אף מרשה לעצמו לעלוב בהם. ובעקבות זאת קימת נגיסה בדימוי העצמי שלנו מה שמעודד את האחרים להמשיך בדרכם, בבחינת “ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם”.
התגובה החרדית המקובלת מתחלקת לשני סוגים: התוקפים בסגנון של “טלו קורה מבין עיניכם” והמתלוננים בסגנון: “שונאים אותנו, רודפים אותנו, אנטישמיות” וכד’ ומכאן ועד “היטלר גבלס ושות'” הדרך קצרה.
וחבל, חבל שאנו רוקדים לפי המנגינה שלהם, חבל שאנו נותנים להם להכתיב לנו את סדר היום, וחבל עוד יותר שאין אנו מטים אוזן לשמוע מה נדרש מאתנו. שאין אנו מנצלים את ההזדמנות לחזק בתוכנו את שצריך חיזוק.
קרנם של עמלי תורה בשפל, כל סבל ברחוב מרגיש כי עושה הוא דברים חשובים ממה שעושים עמלי התורה.
ואנחנו? – האם קרן לומדי התורה בעיני עצמם במקום הראוי? האם אנו באמת מכבדים את מה שאנו?
האם לומדי התורה עצמם מתיחסים לעצמם כבוני העולם (“אל תקרי בניך אלא בוניך”?) כמי שכל העולם מתקים בהבל פיהם?
אנו צריכים לקום וללכת הגילגל ולחדש שם המלוכה. אנו צריכים רוממות.
רוממות המתבטאת בהכרה פנימית בחשיבותו של לימוד התורה ובחשיבותם של לומדיה. לעצמם לכלל ישראל ולקיום העולם כולו. רק כשנפנים הדברים אצלנו נוכל להקרינם כלפי חוץ.
בן תורה חייב לחוש את רוממותו בכל דרכיו התנהגותו ברחובה של עיר (כמו גם בבית פנימה) חיבת להיות מכובדת, הליכותיו, לבושו דיבורו וסגנונו. כל אלה צריכים להיות מכובדים לעילא (כוונתנו למכובדות אמתית ולא לצעצועי מכובדות חיצוניים, כל מי שמבטו רגיש ידע להבחין על אתר בין השנים). שפה שקולה ומדויקת הארת פנים מדודה ומכובדת. לבוש הולם ונקי שמירת ההופעה הפנימית והחיצונית כל אלה יסייעו לנו לחוש את חשיבות תפקידנו. אין לנו כל סכוי להביא אחרים לרומם קרנם של עמלי תורה אם אנו עצמנו ובכלל זאת עמלי התורה שבתוכנו לא יעשו זאת תחילה בעצמם.
במקום לעסוק בהגררות אחרי המלעיגים עלינו לנקוט בשיטתו של דוד המלך כפי שמביאה הרמב”ם בסוף הלכות מעילה שאומר שכל עת שהיו שונאיו של דוד מלעיגים עליו היה מקיים בעצמו את הפסוק: “טפלו עלי שקר זדים, אני בכל לב אצור פקודיך”.
כותב שורות אלה הוזמן להרצות על יסודות המחשבה וההויה של הצבור החרדי בפני קבוצת פוליטיקאים בכירה למדי. הארוע התקיים במוסד מסוים. עת נכנסתי למקום הכינוס הראו להם סרט תדמית שמראה כי יש גם חרדים שעובדים ויש גם חרדים שלומדים לימודים אקדמאים וכו’ בסגנון זה. לאמור: אל תחשבו שמה שאומרים לכם בתקשורת זה נכון, גם אנו בני אדם גם אנו עובדים וכו’.
חמתי בערה בי. עמדתי ואמרתי: רבותי, זה לא מה שיש להראות לכם. ודאי שהכל נכון, ברור שרבים עובדים וכו’ וכל הנאמר בפובליסיטיקה המנוערת מכל זיק של אמת שקר וסילוף. אך לא זה כרטיס הביקור של הצבור החרדי. ספינת הדגל שלנו זה עולם התורה, הישיבות והכוללים. עלינו להביאם לאחת הישיבות ולהראות לכם את הבחורים היושבים ולומדים ברוממות עד השעות הקטנות של הלילה שלא על מנת לקבל תואר או משרה. ומכאן ניסיתי להסביר כי אנו יודעים שהם יחד עם העולם כולו חיים בזכות למוד התורה של אותם אברכים ובחורים החיים מעל זרמה העכור של חיי היומיום דלי התרבות שבכל אתר ואתר.
אכן, אנו מצטרפים לייחולו של הרב הוטנר: להרמת קרנם של לומדי התורה – ובעיקר בלבנו אנו פנימה.
הודעות ועדכונים
מאמר מקיף וממצה על גיוס בני ישיבות מאת הרבמרדכי דוד נויגרשל ניתן למצוא בספרו “למה הם שונים – החרדים והחברה בישראל”
מה שמחזיק כיום את רוצחי החמס היא העובדה שחטפו בני ערובה, או במילים
אחרות: גניבת נפשות אדם.
במקורות משמע שגניבת נפשות אצל בני ישמעאל היא תכונה המושרשת בשורש
הוויתם
“הלך לו אצל בני ישמעאל אמר להם מקבלים אתם את התורה אמרו לפניו
רבונו של עולם מה כתיב בה אמר להם לא תגנוב אמרו לו כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים
אלא מן הגניבה ומן הגזל הדא היא דכתב יהיה פרא אדם וידו בכל יד כל בו (שם ט”ז
י”ב) אין אנו יכולים לקבל את התורה ואח”כ בא לו אצל ישראל אמרו לו נעשה ונשמע” (פסיקתא
רבתי פרשה כ”א)
בני עשיו
סרבו לקבל את התורה בגלל “לא תרצח” ובני עמון בגלל “לא תנאף”
ובני ישמעאל בגלל “לא תגנוב”.
והרי לא
תרצח ולא תנאף מעשרת הדברות הן ואילו לא תגנוב שבעשרת הדברות “בגונב נפשות
הכתוב מדבר”
כאן רמוז
שבני ישמעאל יגנבו בני אדם. האין אלה דברים ברורים על החטופים שהם יחטפו?
וועל זה
נאמר שהוא יהיה פרא אדם. מדוע גנב שבא בסתר לגנוב ממון מוגדר כפרא אדם? אלא אם כן
מתואר פה חטיפות מופרעות ופראיות מעין שהיו בשמיני עצרת תשפ”ד.
שלטונות המדינה והצבא עושים הכל כדי להבהיר לצבור החרדי שלא רוצים אותו. מצד אחד דורשים ממנו להטות שכם ולהילחם מצד שני מנפנפים מולו בכל הסדינים האדומים כגון מצעדי זוועה שמתעקשים לעשותם גם בזמן מלחמה. כגון הצבת יו”ר כנסת שעליו נאמר מה שנאמר בפרשת אחרי מות. והגדילו לעשות כשסירבו לבקשת משפחה חרדית לכתוב נוסח מצבה כמקובל אצל יהודים מדורי דורות וזאת תוך התעקשות עקרונית כאילו לומר: הערכים שלכם לא מקובלים עלינו, ולא מקובל עלינו שאתם תוכלו לחיות על פי ערכיכם גם כשאתם הקרבתם את היקר לכם מכל בשרות המדינה. גם אחרי מות לא נאמר קדושים. ואחר כך עוד מעיזים לדבר על גיוס חרדים!!!
כל אותם אנשים שומרי מצוות ו…כן, גם רבנים, הקוראים לבני הישיבות להתגייס קוראים למעשה לסרבנות. הם הרי יודעים שבני הישיבות מחויבים על פי דין לציית לרבותיהם. קריאה לנהוג הפוך מהוראותיהם כמוה כקריאה לחיילים לסרב לפקודות מפקדיהם.
ניתן להשיג את ספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל “גלות ישמעאל, שרשי המאבק ודרכי תגובה” – גילויים מדברי חז”ל ורבותינו הקדמונים בסוגיות האקטואליות
עם החזרה לספר בראשית ניתן להשיג את הספר “מחשבות והשקפות מבראשית” של הרב מרדכי דוד נויגרשל. בספר עשרות מאמרי עומק בנושאים היוצאים מתוך ראשית ההויה.
מלבד הסרטים והשיעורים לצפיה שנמצאים בחנות שבאתר ישנם עוד מאות שיעורי וידאו הן על כל התנ”ך והן בנושאים שונים. לפרטים ולרכישה נא להתקשר לטל. 02-5816573
השיעור השבועי של הרב נויגרשל מתקיים מידי יום חמישי בשעה 22:00 בבני ברק בבית הכנסת שלייכר ברח’ מימון 30 מאחרי הת”ת ערבית בשעה 21:45
סידרת שיעורים מוסרטת מקיפה ביותר
על ספר הכוזרי!
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
110 שיעורים מקיפים ומפורטים
על כל חמשת מאמרי הספר
ניתן לרכוש את הסידרה או חלק ממנה
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
חדש!!
סידרת שיעורים מקיפה ועמוקה
על ספר “שערי אורה
לר’ יוסף גיקטליא
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
הסדרה מוקלטת ומצולמת
בסדרה 55 שיעורים
פרטים והזמנות:
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
ניתן להזמין את הרב מרדכי דוד נויגרשל שליט”א
לכינוסים ולועידות בארץ ובעולם
הרב מדבר בעברית ובאנגלית
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573