מה בין רבנים לעסקני מפד”ל (תגובה למר אורלב)

יהדות מזויות שונה- הרב מרדכי נויגרשל- תמונת פוסט

הראו לי את אחד מעלוני השבת בו כתב מר אורלב מאמר בו הוא מסית את קהלו לעמוד בראש החץ נגד בני הישיבות, תוך שהוא מציג את ישיבות ההסדר כמודל שיש להשוות אליו את כל הישיבות.
הרעיונות אינם חדשים בבית מדרשה של המפד”ל – התנועה ממנה נגזרה תנועתו של מר אורלב. הדבר היה כבר בשנת תשל”ג כשועידת המפד”ל החליטה החלטה ברוח זו. אז יצא הרב משה צבי נריה ז”ל, ראש ישיבות בני עקיבא, והכריז (בכנס של תנועת בני תורה בראשות הרב אזרחי שליט”א דבריו התפרסמו בזמנו בכל כלי התקשורת) כי ההחלטה היא “רצח” כמנין הצירים שתמכו בה. מר אורלב מצטרף איפוא לאותו מעשה “רצח” לפחות לדעתו של הרב נריה המנוח.
הרב שאול ישראלי זצ”ל שאותה תנועה עצמה הציבה בעבר את תמונתו בראש הקוראים להצביע מפד”ל והרבה מאלה שהכניסו את מר אורלב לכנסת עשו זאת בגלל קריאה זו. כתב אז לכותב שורות אלו שהוא רואה בשינוי מעמדם הנוכחי של בני הישיבות סכנה. לא פחות ולא יותר.
אבל בעיני מר אורלב אין לדברים אלה כל משמעות, הרי מעולם לא טרחו עסקני המפד”ל לציית לרבניהם. זכורה לרע אותה מערכת בחירות בה פסק הרב מרדכי אליהו זצ”ל כי אין להציב אשה ברשימת המפד”ל והם, איך לא, הפרו דבריו בריש גלי.
מה פלא שלא מענין אותם כלל שהרב מרדכי אליהו בנאומו בשנת תשמ”ב בפני ועדת חוץ ובטחון וחינוך שישבו יחד לדון בנושא זה עצמו – גיוס בני ישיבות – הביע את דעתו נגד גיוס בני הישיבות בשום צורה גם לא לישיבות ההסדר וכאלה היו דבריו של ראש ישיבת מרכז הרב הרב הראשי לשעבר הרב אברהם שפירא זצ”ל
ואולם, לא זאת באנו לומר. מר אורלב כותב כי אין זה נכון שהחרדים מאמינים שלימוד תורה מגן על המדינה שאם כן היו אומרים תפילה לשלום המדינה ואזכרה לחיילים.
ובכן, יש בדברים עזות חוצפה והתממות.
עזות וחוצפה – איך מלאו ליבו של עסקן יהא נכבד ככל שיהיה לטעון כי גדולי התורה דוגמת הרב אלישיב והרב אויערבך זצ”ל ויבדלו לחיים כל החיים עמנו לא מאמינים שלימוד תורה מגן וזאת למרות שהם מכריזים זאת יום ולילה, רק בגלל שהם אינם אומרים את התפילות הציוניות?
התממות – האם אינו יודע כי אין אומרים את התפילות מתוך שלא רוצים להכניס את ה”ממלכתיות הציונית” לבתי הכנסת ולסידור התפילה? האם נעלם ממנו כי בכל עת צרה וצוקה לומדים ומתפללים בכל מקום להצלה והצלחה?
האם הצבא מגן על המדינה ולא על יהודים הנמצאים בצרה. ולו גם נכונים דבריו בדבר התנגדות למדינה האם עקב כך לא נפעל להגן על יהודים, האם גם על עצמנו  לא נרצה להגן, הלוא גם אנו בכלל המסתכנים?
אנשים דוגמת מר אורלב מרבים לדבר על אהבת ישראל, ויש להם אהבת ישראל כלפי כולם ,כולל אלה שהניפו ידם על כל הקדוש להם במבצע ההתנתקות, את כולם הם אוהבים מלבד את לומדי התורה ואת כלל החרדים, אמר בזמנו ר’ יוסף חיים זוננפלד לאחד מסוג זה: “אומרים אתם ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא” ושוכחים כי  ישראל אף על פי שלא חטא נמי ישראל הוא”. וכבר חשפה הגמרא במסכת פסחים דף מט את התופעה של השנאה ששונאים אלה שאינם תלמידי חכמים את תלמידי החכמים.