הספר מחשבות והשקפות מבראשית

יהדות מזוית שונה- הרב מרדכי נויגרשל - תמונת מוצר ספרים

נשאלנו לגבי מהותו של הספר “מחשבות והשקפות מבראשית”

האם מדובר בספר על ספר בראשית או על פרשת בראשית או על בריאת העולם?

כיון שכך נדרשנו להסביר את מהותו של הספר.

הספר עוסק בנושאי מחשבה רבים שאינם קשורים בדווקא לספר בראשית נשאים שנוגעים למחשבה ולהשקפה לשאלות מדעיות ולהבנת דברי חז”ל במקומות שנראים קשים ועוד ועוד. אלא שהספר מראה איך שמפרשת בריאת העלם יוצאים ענפים ופארות לכל הנושאים שבעולם וניתן לבדוק כל נושא על ידי שחוזרים אל השורשים – אל הראשית.

להלן פרקי הספר וחלק מן המבוא

תוכן

מבוא

טרום בריאה

הבריאה בראשיתה

בריאה – משמעות המושג

מטרת הבריאה

בראשית נבראה הראשית

המדע המודרני והתורה

ארבעת היסודות

קדמות או בריאה

מה עדיף, שטות או אי הבנה. וכיצד מעמד הר סיני מכריע

בורא עולמות  ומחריבן

כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים

בחכמה ברא אלוהים

בראשית – בשביל התורה ובשביל ישראל

שם אלוהים

בראשית ברא אלוהים את… מא’ ועד ת’

בעשרה מאמרות נברא העולם

תהו ובהו וחשך על פני תהום

חושך

ורוח אלהים מרחפת על פני המים

רוח אלהים מרחפת

תכונות האור – כי נר מצוה ותורה אור

ויבדל אלקים בין האור ובין החשך – לא לפסוח על שתי הסעיפים.

האור כי טוב

ויקרא אלוהים לאור יום ולחושך קרא לילה.

ויהי ערב ויהי בקר

רקיע ומחלוקות

התגלות היבשה

עץ פרי  עושה פרי – בחירה למלאכים

עץ פרי עושה פרי

מאור גדול ומאור קטן

מהלך המאורות

תפקיד המאורות – שיעור בפרופורציה

מספר הכוכבים

התנינים הגדולים

בריאת האדם

טוב מאד – זה יום המות

טוב מאד – זה יצר הרע

גן עדן

ארבעה נהרות

לשון הקודש

תפילה

האלוהים והאדם נותנים שמות

אדם הראשון ממליך את הקב”ה בראש השנה

גדלות האדם קטנות האדם

הנחש אז ומאז

החטא ועונשו

חטא אדם וחוה – תורה שבכתב ותורה שבעל פה

בזעת אפך תאכל לחם.

בעצב תלדי בנים

ידיעה ובחירה ותיאורית הקומפלמנטיות – על חטא אדם הראשון

חטא אדם הראשון כמבוא לחטאי הראשונים

האלוהים פונה לאדם ושואלו: איכה?

פן ישלח ידו ואכל מעץ החיים וחי לעולם.

להט החרב המתהפכת.

חטא אדם הראשון וחשיבות המסורת.

שבת

ברכת אלקים

ששת ימי בראשית – ששת אלפי שנות העולם

שש, שבע, שמונה ושאר מספרים משמעותיים

קין והבל

סיפורו העצוב של למך

חנוך תופר מנעלים ונלקח אל האלוהים

שמות הדורות, הייחוסים והגילים המדויקים

אריכות הימים המופלגת לפני המבול, וקיצור ימים ושנים אחריו

המבול – מבלבל את הכופרים

העורב והיונה

אות הברית – קשת

מבוא

איוב מתרפק אל העבר ומיחל “מי יתנני כירחי קדם”[1]. יש רגעים ונראה לאדם כי כדאי לעצור הכל ולחזור ולהתחיל מבראשית… אלעזר בן דורדיא השב אל ה’ בכל לבו[2] חוזר אל מצג העובר ברחם אמו כשמניח ראשו בין ברכיו ובוכה… וזוכה להקרא רבי אלעזר בן דורדיא ולהכנס לגן עדן כדף חלק ללא פגמים ועברות.

כל אדם עשוי להגיע לרגע בו משתוקק  הוא לחזור לראשית. שם הטוהר והזוך, שם אבן הבדולח של ראית האמת הצחה עד כמה שבידי ילוד אשה להגיע אליה.

מידי שנה בשנה אנו מקבלים הזדמנות להתחיל מבראשית. ספר זה חוזר ל”בראשית”. מכיל הוא קובץ של נושאים והגיגים שרובם ככולם מקבלים את נקודת הזינוק שלהם מבראשית.

אין זה ספר על פרשת בראשית. הספר עוסק באבני הבנין היסודיות של מחשבותיו והרגשותיו של הכותב, ובמראות הנשקפים מנקודת התצפית שלו. כשפרשיות הראשית משמשות כקרש קפיצה וכאבני דרך לנושאים מנושאים שונים המעסיקים את מחשבתו של המעונין להתבונן ולהעמיק.

כתב הגר”א “דע כי כל מה שהיה הוה ויהיה עד עולם כלול מבראשית עד לעיני כל ישראל, (כלומר, הכל מרומז בתורה) ואפילו פרטיו של כל מין ומין ושל כל אדם בפרט, וכל מה שאירע לו מיום היוולדו עד סופו, וכל גלגוליו ופרטיו ופרטי פרטיו. וכן של כל מין בהמה וחיה, וכל בעל חי שבעולם, וכל עשב וצומח ודומם, וכל מה שאירע להם ושורשם. וכן הוא בכל אדם ואדם. וכל זה כלול מבראשית עד נח. (- כמו שהכל מרומז בחמשה חומשי תורה כך מרומז בתמצית בפרשת בראשית ועד נח) וכללו בפרשה ראשונה עד ברא אלוהים לעשות. וכלל כללי הכללים בפסוק ראשון בז’ תיבות כנגד ז’ אלפי שנה”[3]

בבית מדרשו של גאון עוזנו הרמב”ן למדנו, כי בראשית ברא אלוהים “חומר היולי” שנברא יש מאין והכיל בתוכו את כל הבריאה כולה. ממנו, מאותו חומר עצמו נבראה הבריאה כולה בתהליך מושגח של יש מיש. ודאי הוא אפוא ששורש כל ארועי העולם מקופלים באותו חומר היולי ראשוני.

ועוד לפני כן לימדונו חז”ל כי הקב”ה הסתכל בתורה וברא עלמא[4], התורה היא התוכנית של הבריאה. וכשם שכל המציאות הנפרשת והולכת מול עיני המתבונן המשתאה בששת ימי בראשית, מקופלת ומרוכזת בחומר ההיולי הנברא ראשון, כך כל התוכנית כולה הפרושה בחמשה חומשי תורה מרוכזת כולה ב”בראשית”.

תיאור בריאת העולם מכיל אפוא את שורשי המציאות כולה. כמוהו כעץ שגזעו אחד אך ממנו יוצאים ענפים רבים – כל המציאות כולה וכל המחשבה הטמונה בה. בספר זה באנו להראות דוגמאות מספר, כיצד בין בתרי הספור המקראי על תחילתו של עולם, נמצאים שורשים המעוררים אותנו לשאול שאלות עמוקות ולנסות לקבל תשובות. לחקור את סודות ההויה ולפעמים גם להציץ הצצה חטופה אל מה שנראה כמעבר לפרגוד חיי היומיום.  

כאמור, אין זה ספר על תחילת חומש בראשית, זה ספר המכיל מאמרים הנוגעים בשאלות יסוד בהשקפה ובמחשבה, שנקודת המוצא שלהם נמצאת אי פה אי שם בתיאור הראשית.

בספר כשבעים מאמרים העוסקים בשאלות מחשבה עמוקות ובשאלות אמונה יסודיות. ובנושאים מגוונים רבים ושונים. בכמה מן המאמרים יבואו לידי ביטוי יחסי הגומלין שבין תורה למדע, באחרים נטפל ביסודות מחיינו כמו תכלית הבריאה, תפילה, בחירה, אמונה, מאבק בין טוב ורע, מטרת הבריאה, בריאת האדם ותכליתה. ועוד. כל המאמרים יוצאים לדרך מנקודה זו או אחרת בראשיתו של עולם, בעיקר סביב ששת ימי בראשית והפרשיות הסמוכות, עד המבול.

רוב המאמרים אינם קשורים זה לזה, גם הסגנון אינו אחיד, יש מאמרי מחשבה ויש מאמרים אינפורמטיביים יותר, יש מאמרים הכתובים בסגנון פשוט ויש הכתובים “בטעם העליון”, אין הספר מתאפיין באחידות, אך מנסה הוא לגעת ביסודות עמוקים ואיתנים של מחשבה והשקפה על עולם ומלואו.

הספר עוסק בין השאר בסוגיות מדעיות והדרך בה הן מסייעות להבנת סוגיות במחשבה ולהמחשת דברי התורה וחז”ל, החלקים המדעיים שבספר נאמרו בשיעורים שנמסרו בפני אנשי מדע. מבוססים הם על הידע המדעי העדכני והמקובל כיום והמוגדר כמוכח מדעית. לא עסקנו ב”סתירות” שבין תורה למדע בהן טיפלנו בספרנו “והשבות אל לבבך”, ובשיעורים מוקלטים בנושא, גם לא עסקנו בסוגיות טיבעיות המשיקות לידע מדעי והמופיעות בחז”ל בהן עסקנו בחבורנו “בארה של מרים” באור על ספר באר הגולה למהר”ל. בספר זה עסקנו באותן ידיעות מדעיות המסייעות להמחיש יסודות בתורה ובחז”ל והמסייעות להדגיש את היפה והמושלם שבתורתנו הקדושה כדברי הרמב”ן האומר שהתורה מכילה כל ידע וכל רז.

הספר בנוי ממאמרים שונים כשכל מאמר עומד בפני עצמו, ישנם מאמרים קצרים המכילים רעיון אחד וישנם מאמרים ארוכים ומורכבים. ישנם יסודות החוזרים על עצמם במאמרים שונים, וזאת כיון שהמאמרים נכתבו כמאמרים, כל מאמר בזמנו ובפני עצמו. לא נמנעתי מלחזור לעתים על יסודות המופיעים במאמר אחד במאמר אחר, כיון שיהיו בודאי שיקראו מאמר זה בטרם קראו את חברו.


[1] איוב כ”ט ב’.

[2] ע”ז י”ז ע”א.

[3] שפתי חיים לר”ח פרידלנדר מועדים א’ עמ’ צ”ג, מבוסס על דברי הגר”א בפירושו לספרא דצניעותא  פרק ה.

[4] בראשית רבה א’ ב’.

ניתן להשיג את הספר

“יהדות מזוית  שונה” בע”מ

טלפון 02-5816573

[email protected]