המושג “עד מדינה” עליו מדובר כה רבות בימים אלה הוא מושג נאלח שמקומו לא יכירנו במשפט מתוקן ובודאי שאין לדין תורה שיג ושיח עמו.
בלא כל קשר לנפשות הפועלות ולמקרים הנידונים שלמתבונן מן הצד נראים כמו משחקי ילדים כשמסביב יהום הסער, שענינים כבדי משקל ניצבים על הפרק וכולם דשים בעניינים שוליים ופעוטים. נדון על המושג האמור “עד מדינה” כמות שהוא.
1. המערכת שתפקידה לברר את הצדק מביאה לפני בית משפט עד שעבר תהליך של סחטנות מהסוג שידוע בחברות מפוקפקות, אומרים לו אם לא תספק לנו מידע שיעזור להפליל את חברך שהפללתו עומדת על כרעי התרנגולת, אנו נפעיל נגדך סנקציות קשות המועמד להיות עד נלחץ וכדי לחלץ עצמו מסוחטיו חותם על ההסכם.
2. בבואו לפני בית המשפט יעשה כל שביכולתו “לספק את הסחורה” . שהרי בכל רגע נתון יכולה הפרקליטות להפר את ההסכם ובודאי לומר שהוא בטל כיון שהעד לא קיים את חלקו בעיסקה. ממילא יעשה הכל לרצות את סוחטיו.
3. אם זה לא נקרא “שוחד” מהו שוחד? וכשמדובר שהעד צריך לספק מידע על חברו החשוד בשוחד הרי זו קומדיה של ממש, המדינה משחדת את האחד כדי לדון את חברו בשוחד…
4. איזו מין דוגמא נותנת המערכת לאזרחים עת מסיתה היא להלשין איש על רעהו? כל עוד עשו זאת רשויות המס, הדבר היה מכוער דיו אך כשעושה זאת מערכת הצדק כביכול הרי זה בלתי נסבל.
5. אומרים שאין סומכים על העד אלא שהוא מספק להם מידע שיאפשר להם להביא עדים חדשים ועדויות חדשות נאמנות. והיא גופא מנלן? ערבך ערבא צריך. מה גם שבהרבה מן המקרים סומכים עליו גם סומכים כמו במקרה דנן שמצפים שיספר מה ששמע עת היה הוא עצמו נוכח בפגישות
6. מנסים להאשים את הנאשם בהפרת אמונים על ידי שמדיחים את עד המדינה להפר את האמון שנתן בו מעבידו…
7. במסגרת הסכם עד המדינה מקלים בעונשו של העד הנסחט. וזאת מתוך הנחה שהאשמתו וענישתו של הנידון המרכזי חשובה יותר לחברה מהאשמתו של עד המדינה. מי הסמיכם להחליט זאת, ומדוע הדברים קשורים אם אכן ראוי עד המדינה לעונש מה הקשר בין הפללתו של חברו להתחמקותו מן העונש האם על ידי שעובר עברה נאלחת נוספת ובוגד בחברו הופך הוא לפחות ראוי לעונש?
8. מה הלהיטות הזו לתפור תיק ולהאשים? בדין תורה מצינו להפך. נפסק להלכה שבית דין שמוצא את הנאשם חייב פה אחד ואין מי שיצדיק אותו, הנאשם יוצא זכאי. ומסביר מהר”ל כיון שברגע שאין מי שמצדיק אותו, אין זה “בית דין צדק”… וקשה וכי בגלל דקדוקי מינוח יצא נאשם כה אשם עד שאיש לא מצא פרצה באשמתו ומילים לזכותו, זכאי?
אומר מהר”ל: אין דיין יכול לדון את חברו, כי כדי שידון איש את רעהו חייב הוא להיות מעליו. ואין אדם מעל אדם אחר. בית דין יהודי אינו דן מכח עצמו אלא שלוחי הקב”ה הם. ואת כתב המינוי כתב בתורה. ברגע שאין הם פועלים במסגרת סמכותם באים הם מכח עצמם וכח זה אין בו כדי לאפשר להם לדון את חבריהם השווים להם בכל. והתורה לא האצילה להם סמכות במידה ואינם מוצאים שום צד לצדק את הנאשם.
במילים אחרות, אין תפקידו של בית הדין לעקור את הרע, אלא לקיים “מצוות ובערת הרע מקרבך” במסגרת גדרי המצווה.
לאור המתגלה מול עינינו רואים אנו כמה שמרה תורה שתופעות כאלה של להיטות יתר להאשים אדם לא תקרינה כיון שאין זה כלל מתפקידם של הדיינים להאשים את האדם אלא לפעול במסגרת סמכות שהתורה הקנתה להם ותו לא.
לגופו של ספור לאור ההתנהלות הנינוחה של הנחקר והעד בפרשה, כשלא רואים ולא שומעים לא כעסים זה על זה ולא חששות זה מזה נראה כי מדובר בהסכם ביניהם משל לארוע שהתרחש במחנה פלשוב שאחד הגרמנים תפס שניסו להבריח תרנגולת למחנה והרג שני יהודים ואחר כך שאל מי הוא זה שהבריח כדי שיהרגנו ואם לא יהרוג את כולם. נער אחד הצביע על אחד ההרוגים… בהיותו ממילא מת לא יכול היה יותר להזיק לו וכך הציל את כל הקבוצה.
נראה שכאן הספור הפוך ושני האישים יודעים שאין בכח הספורים של עד המדינה להוסיף ולו טפת שמן למדורה שגם כך נראית כמו אש של גפרור יותר מאשר מדורה כלשהי של ממש.
הודעות ועדכונים
מאמר מקיף וממצה על גיוס בני ישיבות מאת הרבמרדכי דוד נויגרשל ניתן למצוא בספרו “למה הם שונים – החרדים והחברה בישראל”
מה שמחזיק כיום את רוצחי החמס היא העובדה שחטפו בני ערובה, או במילים
אחרות: גניבת נפשות אדם.
במקורות משמע שגניבת נפשות אצל בני ישמעאל היא תכונה המושרשת בשורש
הוויתם
“הלך לו אצל בני ישמעאל אמר להם מקבלים אתם את התורה אמרו לפניו
רבונו של עולם מה כתיב בה אמר להם לא תגנוב אמרו לו כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים
אלא מן הגניבה ומן הגזל הדא היא דכתב יהיה פרא אדם וידו בכל יד כל בו (שם ט”ז
י”ב) אין אנו יכולים לקבל את התורה ואח”כ בא לו אצל ישראל אמרו לו נעשה ונשמע” (פסיקתא
רבתי פרשה כ”א)
בני עשיו
סרבו לקבל את התורה בגלל “לא תרצח” ובני עמון בגלל “לא תנאף”
ובני ישמעאל בגלל “לא תגנוב”.
והרי לא
תרצח ולא תנאף מעשרת הדברות הן ואילו לא תגנוב שבעשרת הדברות “בגונב נפשות
הכתוב מדבר”
כאן רמוז
שבני ישמעאל יגנבו בני אדם. האין אלה דברים ברורים על החטופים שהם יחטפו?
וועל זה
נאמר שהוא יהיה פרא אדם. מדוע גנב שבא בסתר לגנוב ממון מוגדר כפרא אדם? אלא אם כן
מתואר פה חטיפות מופרעות ופראיות מעין שהיו בשמיני עצרת תשפ”ד.
שלטונות המדינה והצבא עושים הכל כדי להבהיר לצבור החרדי שלא רוצים אותו. מצד אחד דורשים ממנו להטות שכם ולהילחם מצד שני מנפנפים מולו בכל הסדינים האדומים כגון מצעדי זוועה שמתעקשים לעשותם גם בזמן מלחמה. כגון הצבת יו”ר כנסת שעליו נאמר מה שנאמר בפרשת אחרי מות. והגדילו לעשות כשסירבו לבקשת משפחה חרדית לכתוב נוסח מצבה כמקובל אצל יהודים מדורי דורות וזאת תוך התעקשות עקרונית כאילו לומר: הערכים שלכם לא מקובלים עלינו, ולא מקובל עלינו שאתם תוכלו לחיות על פי ערכיכם גם כשאתם הקרבתם את היקר לכם מכל בשרות המדינה. גם אחרי מות לא נאמר קדושים. ואחר כך עוד מעיזים לדבר על גיוס חרדים!!!
כל אותם אנשים שומרי מצוות ו…כן, גם רבנים, הקוראים לבני הישיבות להתגייס קוראים למעשה לסרבנות. הם הרי יודעים שבני הישיבות מחויבים על פי דין לציית לרבותיהם. קריאה לנהוג הפוך מהוראותיהם כמוה כקריאה לחיילים לסרב לפקודות מפקדיהם.
ניתן להשיג את ספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל “גלות ישמעאל, שרשי המאבק ודרכי תגובה” – גילויים מדברי חז”ל ורבותינו הקדמונים בסוגיות האקטואליות
עם החזרה לספר בראשית ניתן להשיג את הספר “מחשבות והשקפות מבראשית” של הרב מרדכי דוד נויגרשל. בספר עשרות מאמרי עומק בנושאים היוצאים מתוך ראשית ההויה.
מלבד הסרטים והשיעורים לצפיה שנמצאים בחנות שבאתר ישנם עוד מאות שיעורי וידאו הן על כל התנ”ך והן בנושאים שונים. לפרטים ולרכישה נא להתקשר לטל. 02-5816573
השיעור השבועי של הרב נויגרשל מתקיים מידי יום חמישי בשעה 22:00 בבני ברק בבית הכנסת שלייכר ברח’ מימון 30 מאחרי הת”ת ערבית בשעה 21:45
סידרת שיעורים מוסרטת מקיפה ביותר
על ספר הכוזרי!
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
110 שיעורים מקיפים ומפורטים
על כל חמשת מאמרי הספר
ניתן לרכוש את הסידרה או חלק ממנה
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
חדש!!
סידרת שיעורים מקיפה ועמוקה
על ספר “שערי אורה
לר’ יוסף גיקטליא
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
הסדרה מוקלטת ומצולמת
בסדרה 55 שיעורים
פרטים והזמנות:
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
ניתן להזמין את הרב מרדכי דוד נויגרשל שליט”א
לכינוסים ולועידות בארץ ובעולם
הרב מדבר בעברית ובאנגלית
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573