ב”ה
יוסף יפה התואר ודניאל איש החמודות
השוואת דמויות בתנ”ך עשויה לסייע להבין את אישיותם, את שעבר עליהם ואת מה שיש ללמוד מהם.
יוסף הצדיק ודניאל איש חמודות היו אישים מאד דומים זה לזה.
יוסף היה יפה תאר ויפה מראה ואביו הלבישו בגד מיוחד – כתונת פסים. יש מקום להניח שכתונת זו הדגישה את יפי תארו.
דניאל נקרא “איש חמודות” ומתואר כ”טוב מראה” (פרק א’ פס’ ד’) חמודות מהוה במקום אחר תואר לבגדים שכך מוגדרים בגדי עשיו (בראשית כ”ז פס’ ט”ו) ואמרו חז”ל כי עשיו חמד את הבגדים האלה מנמרוד והם הם בגדי אדם הראשון. כשהיו נמרוד או עשיו לובשים את הבגדים האלה היו חיות הבר פוחדות מהם מפני הקדושה שהקרינו שהרי היו כותנות העור שהקב”ה תפר לאדם ובתורתו של רבי מאיר מכונות הכותנות האלו “כותנות אור”.
ראיתי באחד הספרים כי בצד הצער של יעקב על אבדן יוסף, הצער גדל עוד יותר כי חשב ש”חיה רעה אכלתהו” ואם אכן היה ביוסף צלם האלוקים כפי שראוי שיהיה החיות היו אמורות לפחד ממנו…
ובאמת פחדו החיות שהרי כשהשליכו האחים את יוסף לבור היה הבור מלא נחשים ועקרבים ואלה לא הזיקוהו.
לימים השליכו את דניאל לבור, לגוב האריות, והאריות לא התקרבו להרע לו…
יוסף נקרא לפתור את חלומותיו של המלך פרעה ודניאל נקרא לפתור חלומו של נבוכדנצר.
פרעה היה ראש המעצמה הגדולה בדורו כמו שנבוכדנצר היה ראש המעצמה הגדולה בדורו. לא פלא אפוא שבהיותם בעמדה כזו גילה להם הקב”ה באמצעות החלום ובאמצעות פותר החלום, את אשר עתיד להתרחש בעתיד הקרוב.
יוסף נותן לפרעה עצה לחסוך בימי השפע ומן המחסנים שהתמלאו תבואה עשה יוסף חסד עם כל העמים שסבלו מן הרעב. דניאל נותן עצה לנבוכדנצר לתת צדקה וכך להגן על עצמו…
יוסף עומד מול פרעה
דניאל מול נבוכדנצר
שניהם קושרים את ידי המושלים האלה באזיקים של זהב.. בחכמתם ובתבונתם ובקדושתם…
מצרים ובבל מהוות שני קצוות בסקאלה של כוחות הטומאה. מצרים מיצגת את טומאת החומר ובבל את טומאת הרוח. מצרים היתה שיא של גילוי עריות (התורה פותחת את פרשת איסורי עריות במילים: “כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו”, וכבר אמרו חז”ל שמצרים היא ראש ל”ערוות הארץ” והם שטופי זימה) ובבל שיא העבודה הזרה (נבוכדנצר הקיף עצמו ב”אשפים מכשפים וחרטומים”) כנגד מ”ט שערי טומאת החומר הועמד יוסף הצדיק עם קדושתו העליונה. וכנגד העבודה הזרה של בבל הועמד דניאל (שגם אותו עצמו הפך נבוכנדצר לאליל של ע”ז) דניאל היה משבט יהודה השבט שמבטא את המאבק בעבודה זרה ששם הוי’ה טבוע בשמו. וכל מי שכופר בעבודה זרה נקרא יהודי.
לעתיד לבוא יבואו שני משיחים. משיח בן יוסף שינקה את הארץ מטומאת מצרים ומשיח בן דוד שיביא את אמונת הייחוד לכל מקום וממילא ישים קץ לכל סוגי העבודה הזרה.
עם ישראל עומדים לקבל תורה בסיני צריכים הם לבער את טומאת מצרים ואכן בסופו של תהליך ניצלו את מצרים ורוקנוה מכל. (כמצודה שאין בה דגן וכמצולה שאין בה דגים) או אז יכלו לעמוד ולקבל את התורה. את התהליך החל יוסף.
בבבל עמדה להתפתח התורה שבעל פה בה התפתחה נבואת החכמים ולכן שם צריך היה להאבק נגד העבודה הזרה חכמי ישראל כלעומת חכמיו של נבוכדנצר, את התהליך הזה החל דניאל.
איש החמודות – מחד ויפה התואר מאידך מביאים אותנו ליום בו יחזור הדוד ויאמר בפה מלא “כולך יפה רעיתי ומום אין בך”.
הודעות ועדכונים
מאמר מקיף וממצה על גיוס בני ישיבות מאת הרבמרדכי דוד נויגרשל ניתן למצוא בספרו “למה הם שונים – החרדים והחברה בישראל”
מה שמחזיק כיום את רוצחי החמס היא העובדה שחטפו בני ערובה, או במילים
אחרות: גניבת נפשות אדם.
במקורות משמע שגניבת נפשות אצל בני ישמעאל היא תכונה המושרשת בשורש
הוויתם
“הלך לו אצל בני ישמעאל אמר להם מקבלים אתם את התורה אמרו לפניו
רבונו של עולם מה כתיב בה אמר להם לא תגנוב אמרו לו כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים
אלא מן הגניבה ומן הגזל הדא היא דכתב יהיה פרא אדם וידו בכל יד כל בו (שם ט”ז
י”ב) אין אנו יכולים לקבל את התורה ואח”כ בא לו אצל ישראל אמרו לו נעשה ונשמע” (פסיקתא
רבתי פרשה כ”א)
בני עשיו
סרבו לקבל את התורה בגלל “לא תרצח” ובני עמון בגלל “לא תנאף”
ובני ישמעאל בגלל “לא תגנוב”.
והרי לא
תרצח ולא תנאף מעשרת הדברות הן ואילו לא תגנוב שבעשרת הדברות “בגונב נפשות
הכתוב מדבר”
כאן רמוז
שבני ישמעאל יגנבו בני אדם. האין אלה דברים ברורים על החטופים שהם יחטפו?
וועל זה
נאמר שהוא יהיה פרא אדם. מדוע גנב שבא בסתר לגנוב ממון מוגדר כפרא אדם? אלא אם כן
מתואר פה חטיפות מופרעות ופראיות מעין שהיו בשמיני עצרת תשפ”ד.
שלטונות המדינה והצבא עושים הכל כדי להבהיר לצבור החרדי שלא רוצים אותו. מצד אחד דורשים ממנו להטות שכם ולהילחם מצד שני מנפנפים מולו בכל הסדינים האדומים כגון מצעדי זוועה שמתעקשים לעשותם גם בזמן מלחמה. כגון הצבת יו”ר כנסת שעליו נאמר מה שנאמר בפרשת אחרי מות. והגדילו לעשות כשסירבו לבקשת משפחה חרדית לכתוב נוסח מצבה כמקובל אצל יהודים מדורי דורות וזאת תוך התעקשות עקרונית כאילו לומר: הערכים שלכם לא מקובלים עלינו, ולא מקובל עלינו שאתם תוכלו לחיות על פי ערכיכם גם כשאתם הקרבתם את היקר לכם מכל בשרות המדינה. גם אחרי מות לא נאמר קדושים. ואחר כך עוד מעיזים לדבר על גיוס חרדים!!!
כל אותם אנשים שומרי מצוות ו…כן, גם רבנים, הקוראים לבני הישיבות להתגייס קוראים למעשה לסרבנות. הם הרי יודעים שבני הישיבות מחויבים על פי דין לציית לרבותיהם. קריאה לנהוג הפוך מהוראותיהם כמוה כקריאה לחיילים לסרב לפקודות מפקדיהם.
ניתן להשיג את ספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל “גלות ישמעאל, שרשי המאבק ודרכי תגובה” – גילויים מדברי חז”ל ורבותינו הקדמונים בסוגיות האקטואליות
עם החזרה לספר בראשית ניתן להשיג את הספר “מחשבות והשקפות מבראשית” של הרב מרדכי דוד נויגרשל. בספר עשרות מאמרי עומק בנושאים היוצאים מתוך ראשית ההויה.
מלבד הסרטים והשיעורים לצפיה שנמצאים בחנות שבאתר ישנם עוד מאות שיעורי וידאו הן על כל התנ”ך והן בנושאים שונים. לפרטים ולרכישה נא להתקשר לטל. 02-5816573
השיעור השבועי של הרב נויגרשל מתקיים מידי יום חמישי בשעה 22:00 בבני ברק בבית הכנסת שלייכר ברח’ מימון 30 מאחרי הת”ת ערבית בשעה 21:45
סידרת שיעורים מוסרטת מקיפה ביותר
על ספר הכוזרי!
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
110 שיעורים מקיפים ומפורטים
על כל חמשת מאמרי הספר
ניתן לרכוש את הסידרה או חלק ממנה
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
חדש!!
סידרת שיעורים מקיפה ועמוקה
על ספר “שערי אורה
לר’ יוסף גיקטליא
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
הסדרה מוקלטת ומצולמת
בסדרה 55 שיעורים
פרטים והזמנות:
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
ניתן להזמין את הרב מרדכי דוד נויגרשל שליט”א
לכינוסים ולועידות בארץ ובעולם
הרב מדבר בעברית ובאנגלית
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573