אחרי שהראינו לדעת כי מה שקרה ביציאת מצרים ובהליכה במדבר, הניסים הנפלאות והשיעורים הגדולים, הכל משמש, בין השאר, כהכנה לקראת הכניסה לארץ ישראל. נראה כי מבין כל השיעורים הרלונטי ביותר לחיים נכונים בארץ ישראל היה קריעת ים סוף. שהרי, לא חזרו שנית על עשרת המכות, הגם שהתחלף דור, ורוב הנכנסים לארץ לא חוו את מוראותיהם, לא חזרו עליהם שנית, סמכו על הזכרון הלאומי של כולם והאישי של כל אחד ואחד שקיבל מאביו את ספור יציאת מצרים בלילות הסדר ובכלל. גם מעמד הר סיני לא חזר די היה בכך שהיה פעם אחת ומשם השפעתו על כל הדורות. לעומת זאת קריעת ים סוף חזרה ונשנתה, הדור הנכנס לארץ ישראל חוה גם הוא הליכה ביבשה בתוך המים כשהמים משמשים כחומה. אמנם לא נקרע להם הים, אך הירדן נקרע לפניהם… כנראה חייבם קריעת מים כדי לדעת לחיות נכון בארץ ישראל. אין די בקריעת ים סוף אותו חוה דור האבות ארבעים שנה קודם, אין די בתיעודו וסיפורו, יש לקרוע מים שנית והפעם בפני הנכנסים עצמם. כמה פעמים מתועד כי נקרעו מים ליחידים ולצבור:
הבה ונתבונן בגמרא במסכת חולין: ר’ פנחס בן יאיר הלך בדרכו לפדות שבועות פגע בו נהר גינאי. ציוה לו ר’ פנחס בן יאיר: “חלוק לי מימך” אחר דין ודברים חלק הנהר מימיו לר’ פנחס בן יאיר שהלך לקיים מצוה, לו, ליהודי שעמו שנשא חטים לפסח ולישמעאלי שנתלוה אליהם. הגמרא משוה קריעת נהר גינאי לקריעת ים סוף. מאמר זה מעורר שאלות רבות נמנה כמה מהן”
במהשך מספרת הגמרא את הספור על חמורו של ר’ פנחס שסירב לאכול תבואה ספק מעושרת ור’ פנחס בן יאיר הסביר כי החמור מחמיר על עצמו.
הליכה ביבשה בתוך הים מבטאת את הצורך לבנות עולם רוחני בתוככי העולם הגשמי ו”המים להם חומה מימינם ומשמאלם” – הגשמיות מאפשרת לנשמה הרוחנית לפעול בעולם הזה. בתחילה נאמר “ויבואו בני ישראל בתוך הים ביבשה והמים להם חומה מימינם ומשמאלם” (שמות י”ד פס’ כ”ב) ואחר כך נאמר: “ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים והמים להם חומה מימינם ומשמאלם” (שם פס’ כ”ט). לא כל כך מהר מצליחים ללכת ביבשה בתוך הים, קודם קופצים לים ובונים שם יבשה, בתחילה “ויבואו בני ישראל בתוך הים ביבשה” ולאחר מכן “הלכו ביבשה בתוך הים” גם אליהו בדרכו לשלמותו הצליח ללכת ביבשה בתוך המים – להיות בעולם רוחני בעודנו מוקף בגשמיות, וכך גם אלישע. רבי פנחס בן יאיר הולך לפדות שבויים, כל אחד למעשה צריך לעשות זאת, זה תפקידנו בעולמנו. לפדות את השבויה בארמונה – את הנשמה השבויה בכבלי הגוף… בדרכו פוגע בנהר והנהר מבטא את תאוות העולם הזה ונסיונותיו “ונהר יסוב בני, כל משבריך וגליך עלי עברו” מתנצל יונה בתפילתו. נהר גינאי עשוי להיות “הנהר היוצא מעדן להשקות את הגן” שכן אצל יחזקאל הרואה מראות אלוקים על “נהר כבר” אמרו חז”ל כי נהר זה הוא “הנהר שכבר היה” – “הנהר היוצא מעדן” לא יהיה בכך גילוי גדול אם נאמר כי נהר גינאי הינו הנהר הנפרד מן הגן לארבעה ראשים – הנהר השייך לגן (כמו אכסניה ואכסנאי בניה ובנאי). החמור המחמיר על עצמו מבטא את קידוש החומר שר’ פנחס בן יאיר (בעל “סולמו” של המסילת ישרים – תורה מביאה לידי זהירות, זריזות, נקיות, פרישות, טהרה, חסידות, ענוה, יראת חטא, קדושה, ורוח הקודש המביאה לידי תחית המתים) שגם חומרו כבר מחמיר במצוות. זה השיעור הנחוץ לקראת הכניסה לארץ ישראל שהיא ארץ טובה אך להעריך את טובה אפשר רק אם מבינים את פנימיותה הרוחנית ויודעים לקדש את חומרה הן במצוות התלויות בגוף והן במצוות התלויות בארץ. |
הודעות ועדכונים
מאמר מקיף וממצה על גיוס בני ישיבות מאת הרבמרדכי דוד נויגרשל ניתן למצוא בספרו “למה הם שונים – החרדים והחברה בישראל”
מה שמחזיק כיום את רוצחי החמס היא העובדה שחטפו בני ערובה, או במילים
אחרות: גניבת נפשות אדם.
במקורות משמע שגניבת נפשות אצל בני ישמעאל היא תכונה המושרשת בשורש
הוויתם
“הלך לו אצל בני ישמעאל אמר להם מקבלים אתם את התורה אמרו לפניו
רבונו של עולם מה כתיב בה אמר להם לא תגנוב אמרו לו כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים
אלא מן הגניבה ומן הגזל הדא היא דכתב יהיה פרא אדם וידו בכל יד כל בו (שם ט”ז
י”ב) אין אנו יכולים לקבל את התורה ואח”כ בא לו אצל ישראל אמרו לו נעשה ונשמע” (פסיקתא
רבתי פרשה כ”א)
בני עשיו
סרבו לקבל את התורה בגלל “לא תרצח” ובני עמון בגלל “לא תנאף”
ובני ישמעאל בגלל “לא תגנוב”.
והרי לא
תרצח ולא תנאף מעשרת הדברות הן ואילו לא תגנוב שבעשרת הדברות “בגונב נפשות
הכתוב מדבר”
כאן רמוז
שבני ישמעאל יגנבו בני אדם. האין אלה דברים ברורים על החטופים שהם יחטפו?
וועל זה
נאמר שהוא יהיה פרא אדם. מדוע גנב שבא בסתר לגנוב ממון מוגדר כפרא אדם? אלא אם כן
מתואר פה חטיפות מופרעות ופראיות מעין שהיו בשמיני עצרת תשפ”ד.
שלטונות המדינה והצבא עושים הכל כדי להבהיר לצבור החרדי שלא רוצים אותו. מצד אחד דורשים ממנו להטות שכם ולהילחם מצד שני מנפנפים מולו בכל הסדינים האדומים כגון מצעדי זוועה שמתעקשים לעשותם גם בזמן מלחמה. כגון הצבת יו”ר כנסת שעליו נאמר מה שנאמר בפרשת אחרי מות. והגדילו לעשות כשסירבו לבקשת משפחה חרדית לכתוב נוסח מצבה כמקובל אצל יהודים מדורי דורות וזאת תוך התעקשות עקרונית כאילו לומר: הערכים שלכם לא מקובלים עלינו, ולא מקובל עלינו שאתם תוכלו לחיות על פי ערכיכם גם כשאתם הקרבתם את היקר לכם מכל בשרות המדינה. גם אחרי מות לא נאמר קדושים. ואחר כך עוד מעיזים לדבר על גיוס חרדים!!!
כל אותם אנשים שומרי מצוות ו…כן, גם רבנים, הקוראים לבני הישיבות להתגייס קוראים למעשה לסרבנות. הם הרי יודעים שבני הישיבות מחויבים על פי דין לציית לרבותיהם. קריאה לנהוג הפוך מהוראותיהם כמוה כקריאה לחיילים לסרב לפקודות מפקדיהם.
ניתן להשיג את ספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל “גלות ישמעאל, שרשי המאבק ודרכי תגובה” – גילויים מדברי חז”ל ורבותינו הקדמונים בסוגיות האקטואליות
עם החזרה לספר בראשית ניתן להשיג את הספר “מחשבות והשקפות מבראשית” של הרב מרדכי דוד נויגרשל. בספר עשרות מאמרי עומק בנושאים היוצאים מתוך ראשית ההויה.
מלבד הסרטים והשיעורים לצפיה שנמצאים בחנות שבאתר ישנם עוד מאות שיעורי וידאו הן על כל התנ”ך והן בנושאים שונים. לפרטים ולרכישה נא להתקשר לטל. 02-5816573
השיעור השבועי של הרב נויגרשל מתקיים מידי יום חמישי בשעה 22:00 בבני ברק בבית הכנסת שלייכר ברח’ מימון 30 מאחרי הת”ת ערבית בשעה 21:45
סידרת שיעורים מוסרטת מקיפה ביותר
על ספר הכוזרי!
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
110 שיעורים מקיפים ומפורטים
על כל חמשת מאמרי הספר
ניתן לרכוש את הסידרה או חלק ממנה
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
חדש!!
סידרת שיעורים מקיפה ועמוקה
על ספר “שערי אורה
לר’ יוסף גיקטליא
מאת הרב מרדכי דוד נויגרשל
הסדרה מוקלטת ומצולמת
בסדרה 55 שיעורים
פרטים והזמנות:
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573
לרכישה
ניתן להזמין את הרב מרדכי דוד נויגרשל שליט”א
לכינוסים ולועידות בארץ ובעולם
הרב מדבר בעברית ובאנגלית
פרטים והזמנות:
[email protected]
טל. 02-5816573